welofniettherapie 

 
kennis

Gesprekstherapie

Gesprekstherapie

Gesprekstherapie gaat dieper dan coaching. Bij coaching gaat het om jezelf verbeteren, meer halen uit jezelf en/of nieuwe vaardigheden aanleren of uitbreiden. Gesprekstherapie is een vorm van therapie waarbij helderheid van gedachten en gevoelens een belangrijk doel is. Deze geven immers ondersteuning en inzicht zodat je met deze innerlijke kracht veranderingen durft aan te gaan.

Als therapeuten hebben wij als buitenstaanders een andere kijk op de zaak en kunnen wij via het stellen van gerichte vragen verheldering teweeg brengen. Maar niet alleen het stellen van vragen werkt bij gesprekstherapie, ook gewoon een luisterend oor, feedback krijgen en erkenning krijgen werkt erg heilzaam en oplossend. Voor jou als cliënt hebben wij een onverdeelde aandacht voor je en gaan we zonder enkele vorm van oordeel open met jou in gesprek. 

Balans plaagt, prikkelt en daagt graag uit en is direct in haar communicatie, doen en laten. Dat is voor cliënt soms even wennen, maar als je daar eenmaal van hebt geproefd, wil je niet meer anders…. is onze ervaring.

Wij kiezen voor actieve en speelse werkvormen die een uitdaging vormen. Activiteiten die de mens de gelegenheid bieden om nieuwe en positieve ervaringen op te doen en te oefenen met ander gedrag. Activiteiten die per definitie een beroep doen op het zelfsturend vermogen van de mens. En waar ruimte is voor plezier. Want serieuze onderwerpen mogen wat ons betreft best op een speelse wijze worden benaderd.

Niet enkel praten
Naast praten, combineren wij vanuit het gesprek meestal andere therapeutische methodes. Wij volgen geen vaste patronen maar kies vrij uit verschillende systemen (therapieën) en combinaties daarvan waardoor steeds iets nieuws ontstaat. Wat wij doen is ons afstemmen op de behoefte en vraagstelling van de cliënt.

Waarom in Gesprekstherapie?
Wanneer je ergens tegenaan loopt, probeer je er eerst zelf uit te geraken, eventueel met steun van je omgeving. Maar dit lukt niet altijd. Soms zit je vast of zit er iets zo diep dat je er niet alleen aankan. Gesprekstherapie kan dan zeker baat hebben.

Je kunt je verhaal kwijt, je maakt even tijd voor jezelf en dit gebeurt in een veilige omgeving. Het is thuis of in de buitenwereld niet altijd mogelijk om je emoties bloot te leggen door verantwoordelijkheid, kwetsbaarheid of tijdsgebrek, of misschien wil je je omgeving hier niet mee belasten. Jouw verhaal en emoties blijven binnen de muren van de therapieruimte en daar krijg je volledig de mogelijkheid om deze te exploreren of te uiten.

Samen met de therapeut ga je stap voor stap, op jouw tempo, op zoek naar wat jij nodig hebt.

Wanneer in gesprektherapie?
Je hoeft geen grote psychische problemen te hebben voordat gesprektherapie nuttig kan zijn. Wanneer je problemen vroeg aanpakt, voorkom je dat je erin vast geraakt. Veelvoorkomende klachten die met psychotherapie behandeld worden zijn stress, faalangst, relatieproblemen, vermoeidheid, burn-out, verdriet, angst, onzekerheid en vele andere.

De therapeut helpt je om de negatieve dingen anders te zien, pijnlijke gevoelens te verwerken of moeilijke situaties anders aan te pakken.

De duur van de therapie bespreken we steeds samen, afhankelijk van jouw vorderingen en gevoel dat je de teugels weer beter in handen hebt. Een gemiddelde duur van therapie is 5 à 10 sessies, maar dit kan ook korter of langer duren.

Ben jij op zoek naar een open luisterend oor en een objectief klankbord? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

Balans Praktijk voor LevensCoaching, Mindfulness en Gesprekstherapie
Wegen naar Persoonlijke Groei!

Balans is een onafhankelijke en cliëntgerichte coachingspraktijk met ervaren psychologen, coaches, trainers en adviseurs. Onze manier van werken heeft een stevige theoretische basis vanuit de gedragswetenschappen en is getoetst in de dagelijkse praktijk. Wij werken altijd met een combinatie van theorie, praat- en doe activiteiten. Een combinatie die oersterk blijkt te zijn om blijvende veranderingen te creëren. Plezier en zich veilig voelen zijn de belangrijkste voorwaarden om te kunnen leren. Daarbij is ervaringsgericht leren één van de meest krachtige manieren om nieuwe inzichten te verkrijgen of  te komen tot een andere, meer effectieve manier van handelen. NIETS blijft zoals het is, ALLES verandert!

feedback
feedback
feedback
feedback
feedback
feedback